Voor de werknemer.

Je bent hier:

Je hebt een baan, je werkgever biedt aan om een fiets van de zaak te nemen.

Financieel zeer voordelig, maar ook een gezondheidsvoordeel! Maar hoe werkt het nu precies en waar moet je op letten?

Je hebt een baan, je werkgever biedt aan om een fiets van de zaak te nemen. Afhankelijk van de afspraken die je daarover maakt kun je zelfs je reiskostenvergoeding houden op voorwaarde dat 1. je werkgever daarmee akkoord is en 2. je niet de fiets van de zaak gebruikt om naar je werk te gaan (dat zul je dus aan moeten tonen).

In de praktijk zal je werkgever een budgetruimte bepalen. De budgetruimte zal mede bepaald worden door de gemiddelde reiskostenvergoeding, de kosten van reizen in de baas zijn tijd (e-bike is sneller!), de kosten van parkeren etc. Over het algemeen zal gelden dat een goede e-bike voordeliger is dan elke huidige regeling met een woon/werkvergoeding als er ook sprake is van werk/werk verkeer.

Die voordelen zitten in betere bereikbaarheid van alles. Een elektrische fiets brengt je gewoon snel overal. Maar vergeet ook het gezondheidsvoordeel niet; een stukje bewegen van een kwartier is flinke gezondheidswinst ten opzichte van 20 autominuten.

Alles mooi & wel – het moet nog wél geregeld worden. Want wát kies je nu?

Ten eerste bepaalt de werkgever of er geleased of gekocht kan worden. Let daarbij op dat de bijtelling gewoon doorloopt – ook als de fiets economisch afgeschreven is. Als werknemer is het dan plezieriger om een vervangingsregime van 3 of 4 jaar af te spreken. Na die tijd krijg je gewoon weer een knappe nieuwe elektrische fiets.

Daarnaast kijk je naar je persoonlijke situatie; zit je graag rechtop? Of wil je op een actieve sportieve stadscruiser door stegen en drukke fietspaden?

De bijtellingsregel voor een fiets van de zaak (ook een e-bike) bedraagt Wat betekent dat? Wat moet je doen?

  1. Check of je werkgever budget beschikbaar stelt voor dergelijke uitgaven óf dat je al een deel van je beloning variabel mag inzetten (Het wordt vaak ‘cafétaria-model salaris’ genoemd, een deel van je beloning kun je zelf bepalen). Je kunt dit dan besteden aan een cursus, meer pensioen óf een elektrische fiets van de zaak.
  2. Daarnaast betaalt je werkgever nu je reiskostenvergoeding. Als je je woon/werk kilometers op de e-bike gaat rijden dan hoeft je werkgever die niet meer te betalen. Je werkgever bespaart hier dus op.
  3. Als je werkgever instemt met het aanschaffen van een ‘fiets van de zaak’ (en het budget per maand hiervoor vaststelt) dan kun je je gaan oriënteren op de e-bike die je wil hebben.
  4. Nadat je een e-bike hebt geselecteerd laat je je werkgever deze e-bike bestellen, of je vraagt een proefrit aan.
  5. Vanaf het moment dat je definitief de e-bike geleverd hebt gekregen, betaalt jouw werkgever het maandelijkse leasebedrag aan de ZaakvandeFiets.
  6. Vanaf het moment dat je je fiets van de zaak kunt gebruiken, krijg je geen reiskostenvergoeding meer* en heb je een bijtelling van 8 – 16 euro per maand (afhankelijk van de waarde van de fiets en de hoogte van je bruto inkomen). Dit bedrag betaal je aan de belastingdienst bij de afrekening van je inkomstenbelasting (aangifte voor 1 mei in het volgende jaar).

Als klant met een lease- of serviceovereenkomst (of werknemer van de klant) kun je ons altijd bellen als je fiets defect, gestolen of beschadigd is. We komen dan naar je toe – een kleine reparatie doen we onmiddellijk ter plaatse en als dat niet gaat dan krijg je een vergelijkbare e-bike van ons tot jouw elektrische fiets hersteld is.

*het hangt van je werkgever af en je werksituatie – soms krijg je naast de fiets van de zaak ook een reiskostenvergoeding. Overleg dit met je werkgever en/of de belastingdienst.

De kosten worden bepaald door de volgende elementen.

  • 7% van de nieuwwaarde van de elektrische fiets wordt bij je bruto jaarsalaris opgeteld. Bij een GoTour5 5.00 is de bijtelling 252 euro, bij een inkomen van onder de 68.507 kost dit je netto 156 euro per jaar (uitgaand van 37,5% inkomstenbelasting). Verdient u meer dan 68.507? dan is de bijtelling 126 euro per jaar, uitgaand van 49,5%.
  • Je ontvangt echter geen reiskostenvergoeding meer van jouw werkgever – tenzij je de e-bike niet voor werk gebruikt en je werkgever daarmee akkoord is – je behoudt dan je reiskostenvergoeding).
  • Materiaalkosten van reparaties komen voor jouw rekening óf voor rekening van jouw werkgever (op basis van verwijtbaarheid). Voorrijkosten, loonkosten en kosten van vervangend vervoer worden echter niet in rekening gebracht. Slijtagedelen (ketting, banden en remblokken) worden geheel gratis vervangen.
Je bent geen eigenaar van de fiets – aan het eind van de looptijd krijgt je een nieuwe overeenkomst aangeboden, je koopt de fiets van ons (voor 25% van de oorspronkelijke winkelwaarde) of we halen de fiets bij je op (kosteloos).

Heb je hulp nodig?

Wij helpen je graag. Op onze Contact pagina vind je ons contactformulier, mailadres en telefoonnummer.