Techniek van de e-bike.

Je bent hier:

Over

Een e-bike is opgebouwd uit een flink aantal elementen, hoofdzakelijk typische fiets-elementen, maar daarnaast ook een batterij, scherm en een elektromotor.

In ons aanbod gaan wij er van uit dat je kwaliteit op prijs stelt. Wat de motivatie daarvoor is? Mogelijk gebruik je de e-bike voor woon/werk verkeer of werk-werkverkeer (naar verschillende vestigingen of verschillende klanten). Het kan ook zijn dat je gewoon het beste voor jezelf wilt. Waar zou je dan op moeten letten?

  • De accu
  • De motor
  • De stuurvorm
  • De stuurpositie
  • De remmen
  • De wieldiameter
  • De banden
  • De verlichting

De accu van jouw e-bike

Om te beginnen: de accu van een elektrische fiets is een zwaar en kwetsbaar onderdeel. Omdat het ook het duurste onderdeel van de e-bike is, is een beetje extra aandacht wel nodig. Dat begint bij het ontwerp van de e-bike. Het voordeel van een batterij die laag en in het midden van je e-bike is gemonteerd, is:

  • de e-bike voelt niet zwaar als je hem aan de hand meeneemt (naar een fietsenrek).
  • tijdens het fietsen voelt het meer als een ‘gewone’ fiets zonder iets achterop.
  • als de fiets valt maakt de batterij geen smakker omdat ie minder hoog en minder hard valt.

Een ander ‘hot topic’: de kwaliteit accu van de e-bike. En spannend – hóe lang houdt-ie het vol? Tijdens de rit maar ook – hoeveel jaar houdt ie het uit? Onze ervaring:

Kwaliteit is te koop

Misschien heb je het gelezen: de Tesla elektrische auto kan in gevallen een miljoen kilometer rijden, veel meer dan een benzine- of dieselauto. Dat zijn minimaal 15.000 laadcycli(!). Nu heeft Tesla gezorgd voor geautomatiseerd temperatuurbeheer bij de batterij waardoor de ‘degeneratie (veroudering of verslechtering)’ van de batterij veel minder snel gaat. Dat klimaatbeheer zit niet op e-bikes maar je kunt met een paar aandachtspunten zelf hetzelfde resultaat bereiken.

Onze tips – wij weten nu dat de degeneratie van de batterij onder 5% is na 30 maanden gebruik. Hoe bereiken we dat?

  • Goede batterijen van Panasonic en/of Flyer op de Flyer fietsen (de originele die bij de fietsen horen).
  • Na gebruik (meer dan 10% ontladen) gewoon weer opladen. Deze batterijen vinden het ‘lekker’ om opgeladen te zijn. Vergeet wat u hebt geleerd van NOKIA-telefoons, helemaal leeg is niet goed!
  • Niet koud laten worden (bij voorkeur boven 5 gr C houden). Neem de batterij gewoon mee uit je schuur en neem hem mee in de bijkeuken of ergens waar het niet koud is. Bij kamertemperatuur en opgeladen laten overwinteren. In kou kun je de batterij gewoon gebruiken op de fiets, als je ‘m gebruikt maakt ie altijd wat warmte en daardoor houdt ie zichzelf fit. Na de rit neem je de batterij mee de warmte in.
  • Laat je batterij ook niet onnodig heet worden (in de zon) en bij hitte (+35 gr C) laat je de batterij geen zwaar werk verrichten (bergop bij 40 gr C gedurende een half uur is slecht voor je batterij).
  • Nooit helemaal leeg rijden en als ie toch leeg is gegaan zo snel mogelijk weer laden. Nooit leeg wegleggen.
  • Na opladen van de batterij deze van de lader halen.
  • Laat de batterij niet vallen (de Panasonic/Flyer accu’s zijn goed beschermd tegen kortsluiting door vallen, goedkope batterijen hebben na een val vaak kortsluiting met brandgevaar(!))*
  • Laat de batterij niet doorweekt nat worden (neem een doorweekte batterij nooit mee in huis, laat deze op een veilige plek buiten geventileerd en niet in de vorst drogen (dagenlang!) voordat u deze weer aan de lader hangt. Blijf er dan bij. Brand is veel erger dan een paar honderd euro schade van de batterij. Batterijbranden zijn moeilijk/niet te blussen.

*onze roddel: sommige fabrikanten hebben baat bij een korte levensduur van uw batterij. Met software die in de batterij zit en/of het krakkemikkig en niet-waterproof installeren van uw batterij(en, want aan de binnenkant van uw batterij zitten heel veel losse batterijen) zorgen ze ervoor dat u snel op uw eigen kosten weer een nieuwe batterij moet kopen. Slecht voor het milieu en uw portemonnee.

De motor van jouw e-bike

Een e-bike heeft een elektromotor. In Nederland is wettelijk bepaald dat een e-bike zonder kentekenplaat een motor mag hebben van 250W en boven de 25 km/u moet de motor uitschakelen (dus fiets je op spierkracht als  je sneller gaat). Heeft een motor meer vermogen of is de motor niet begrensd op 25 km/u dan moet u verplicht een kentekenplaat en WA verzekering voeren, heeft u een rijbewijs nodig en helmplicht.
Daarnaast kiest u voor een middenmotor. De middenmotor zit gemonteerd tussen uw voeten, bij of om de trapas. De alternatieven zijn een motor in het voorwiel (sterk afgeraden) of op het achterwiel (niet zo goed als middenmotor). Waarom de middenmotor?

  • het gewicht van de motor heeft het minste impact op het rijgedrag. Met andere woorden: het fietst als een heel lichte fiets.
  • in het midden is de motor het minst kwetsbaar voor trillingen.
  • de trapsensor voelt bij de trappers hoe hard er wordt getrapt en geeft dit door aan de motor, daarmee gaat deze vervolgens meer/minder meewerken. Door de trapsensor en motor bij elkaar in te bouwen is dit minder storingsgevoelig.
Naast vermogen is ook het koppel van je e-bike motor een interessant gegeven. Het koppel bepaalt hoe ‘sterk’ de motor wordt als u wegrijdt. Het koppel bepaalt ook of u uw snelheid vasthoudt berg-op of wind-tegen. Het koppel van een motor is een getal en wordt aangegeven in Nm. Hoe hoger het getal, hoe beter de motor. Met een hoog koppel heb je ook een motor die beter bestand is tegen zware belasting waardoor deze minder snel stuk gaat.

De stuurvorm

De stuurvorm en stuurhoogte bepaalt hoe de e-bike ervaren wordt. Een recht stuur (dat wordt veel gezien in combinatie met citybikes en wat oudere Duitse modellen) nodigt uit om voorover, met licht gebogen ellebogen te zitten. Het gewicht wordt verdeeld over armen en billen. Met een recht stuur rijd je met je knokkels naar voren. Met 1 hand sturen gaat moeilijk.

Voordeel, minder last van (tegen-)wind en minder snel zadelpijn. De fietser kan meer kracht op de pedalen overbrengen. Ook is deze zit iets wendbaarder, wat in de stad voordeel heeft.

Nadeel, het hoofd moet continu in de nek getild worden, het voelt zwaar voor een niet-getrainde rug.

Een gebogen stuur nodigt uit om iets meer rechtop te zitten. De wind heeft meer vat op de fietser. De ellebogen dragen minder gewicht. Het is comfortabeler op korte ritten en het zicht op de weg is vaak wat gemakkelijker. Met een gebogen stuur heeft u uw armen gebogen, uw rug rechtop, en uw duimen zijn naar voren gericht. Dit is het opoe-fiets stuur.

De breedte van het stuur (van 45 tot 60 cm) heeft ook direct invloed. Een mountainbike laat zich goed controleren door de breedte van het stuur. Een stadsfiets heeft ook vaak een recht stuur maar dit is smaller omdat de ruimte op fietspaden beperkt is en er niet met een bloedgang gefietst kan worden.

Bij recreatie-toepassing kies je voor een breed en iets gebogen stuur. In de stad kies je een rechter, smaller stuur. Op een sportfiets waarmee je ook van de verharde weg afgaat neem je een breed, recht stuur.

De stuurpositie

De hoogte van de handvatten (ten opzichte van het zadel) en de afstand naar voren bepalen ook veel van hoe je de fiets ervaart. Een laag stuur dwingt je om je armen meer te strekken, je gewicht wordt verdeeld over voeten, armen en billen. Met een laag stuur moet je je hoofd tillen om vooruit te kijken. Mensen die voorover zitten fietsen sneller, hebben daardoor meer behoefte om te anticiperen, waardoor ze genoodzaakt zijn om hun hoofd vaker en verder op te tillen. Sportief gezien goed maar als je geen work-out wilt is een laag geplaatst stuur niet de goede keuze.

Naarmate je het stuur hoger plaatst bouwt de druk op je billen op en de druk op je armen af. Minder work-out, comfortabeler gevoel, minder snelheid, je hoofd zit recht(er) op je rug en je overziet het verkeer makkelijker. Je vangt meer wind en je zult daardoor ook iets minder snel gaan. Kou en regen hebben meer vat op je.

De tour modellen van Flyer hebben een stuurpen waarmee je in een handomdraai (echt waar) je stuurhoogte hoger of lager aanpast aan de situatie. Dat is lekker, bijvoorbeeld bij tegenwind.

De wieldiameter

De wieldiameter van je elektrische fiets is van belang voor het rijcomfort en bepaalt ook hoe ver je batterij meegaat per lading. Een kleiner wiel heeft namelijk meer weerstand dan een groot wiel.

Als het je niets uitmaakt (geen noodzaak voor een vouwfiets, geen noodzaak voor een lagere instap) dan kies je een zo groot mogelijke wielmaat.

Het effect van grote wielen is dat de fiets stabieler (beheersbaarder) aanvoelt tijdens het rijden. Hobbeltjes in de weg voel je tijdens het rijden minder erg met een grote wieldiameter.

De banden

De banden van een fiets? serieus?

Nou ja, als je kunt kiezen dan selecteer je banden die passen bij jouw situatie. Vaak gaat dat automatisch samen met het model wat bij jouw situatie past (stadsfiets heeft geen noppen-profiel, tourfiets band is wat breder (bijna 5 cm), mountain/offroad is breed met flink profiel). Hou rekening met je fiets-parking; de modernere banden zijn breder en passen daardoor niet in een gewone standaard bij de supermarkt of school. Dat is iets waar je bij een proefrit van een week achter komt en wat je goed vooraf kunt bestellen.

In ieder geval neem je anti-lek banden. Die kunnen wel lek gaan maar dat gebeurt hoofdzakelijk bij het rammen van een stoeprand.  Goede banden krijg je bij je Flyer en die slijten nauwelijks, geven de goede grip en zijn robuust.

De verlichting

Verlichting heb je nu eenmaal nodig. En hoe ontdek je nu aan de hand van je verlichting of je een goede e-bike hebt gekocht?

Als de verlichting stroom krijgt van de grote e-bike batterij en in- of uitgeschakeld kan worden met een knop op het stuur.

Minder goede systemen met een aparte batterij én aparte aan-/uit schakelaars bij voor- en achterlamp dwingen je om reserve-batterijen in huis te hebben, vaak fiets je dan met te weinig licht (ja, je fietst op de openbare weg met een flinke snelheid, goede verlichting is gewoon een must) omdat je batterijtjes tijdens de rit komen te overlijden; dat soort geklier wil je eigenlijk niet want om dit soort redenen zit je in no-time weer in de auto. Dus, het gebruiksgemak van een lichtschakelaar op het stuur is niet een fancy extra, het is gewoon een must.

Op je Flyer-fiets gaat het licht bij het inschakelen standaard aan. De LED-lampen stralen flink dus zijn goed zichtbaar en ze verlichten ook de weg voor je goed (zorgdat je 5 tot 10 meter voor je op de weg schijnt, want je kunt met je e-bike ook tegenliggers verblinden en da’s machtig irritant). Wil je geen licht? bij je linker-duim zit een lichtschakelaar en hup, je gaat op incognito-mode verder zonder licht.

Het zadel

Wil je een truc leren? De kwaliteit van spullen kun je aflezen aan de plaatsen waar je met je lijf die spullen raakt. Bij een huis is dat de vloer(-verwarming), in een auto de stoel(-verwarming) en stuur, bij een e-bike zijn dat de trappers, het stuur(handvatten) en het zadel. Belangrijk dus; het zadel. Het zadel is samen met de trappers het punt dat je gewicht gaat dragen als je een toerfietser bent. Bij een sportfietser wordt het gewicht meer gedragen door de trappers en het stuur.
 

Een zadel is persoonlijk. De één wil graag een zacht en breed zadel, de ander wil graag een sportief smal en hard zadel. Het is van belang dat je een heel goed zadel bij je fiets krijgt. Omdat je alleen maar wil genieten van je fiets is een goed zadel belangrijk. Wij vinden het omruilen van een zadel geen enkel probleem, dan krijg je een goed, ander zadel. Al had je al gemiddeld het beste zadel, voor jouw comfort hebben we alles over.

De remmen

We gaan ook nog stilstaan bij de remmen.

Zorg voor goede remmen want een e-bike is sneller dan je intuïtief aanneemt. Een elektromotor maakt nu eenmaal geen geluid waardoor de gebruikelijke feedback van een benzinemotor (hard rijden, veel geluid) afwezig. Als e-biker hoef je niet hard te gaan maar ‘het gaat vanzelf’.  Hierdoor kom je vaker in een verkeerssituatie waarin je stevig moet remmen. Hard remmen is ook een moment waarop de fietskwaliteit goed ervaren wordt. Een goede fiets laat de controle altijd bij de bestuurder. Met hydraulische remmen is de kans op weigeren op het moment suprême zeer onwaarschijnlijk. Een hydraulisch remsysteem is verreweg het veiligste wat er op de markt te krijgen is.

De vering

Met vering voeg je rijcomfort en veiligheid toe aan de elektrische fiets. Dat is mooi maar heeft ook een keerzijde; hoe meer vering, hoe meer energieverlies. Een stijve, harde fiets rijdt verder op een batterijlading dan een fiets met softe vering.

Om vering goed merkbaar te laten zijn kun je dus afgewogen de plek van de vering kiezen; bij het achterwiel, het voorwiel en onder het zadel.

Vering zorgt er ook voor dat je bij hobbels contact met de weg houdt. Een offroader heeft daarom vering op het voorwiel (voorvork) en achterwiel. In het zadel zit meestal geen vering omdat die weinig meer toevoegt – er zit weinig gewicht op (dat zit op handen en voeten) en de wielveringen absorberen de schokken al.

Bij een toerfiets en een stadsfiets kies je niet voor vering op het achterwiel vanwege het energieverlies, daar wordt de achtervering vervangen door zadelpen vering. Het voorwiel blijft wel geveerd maar stugger. Veilig, comfortabel en met acceptabel energieverlies.

De kwaliteit van Flyer

In Zwitserland worden Flyer e-bikes gemaakt. In 1995 zijn ze begonnen en hebben er gewerkt aan ontwerpen waarbij de combinatie van een batterij, een motor en het meetrappen perfect zijn geïntegreerd. Dat moest ook wel want in Zwitserland kun je moeilijk op spierkracht een heuveltje (alpje) bedwingen als je batterij of motor het laat afweten…

Omdat die Flyers zo degelijk zijn zijn ze hier in Nederland ook erg geschikt voor dagelijks gebruik. Ze zijn gewoon heel erg betrouwbaar. Nu het mogelijk is om ‘de belasting mee te laten betalen’ hoef je het om de prijs niet meer te laten.

Onderscheidend aan de Flyer elektrische fiets zijn de volgende kenmerken:

  • middenmotor met flink vermogen en flink koppel (35% meer dan gemiddeld)
  • laag in het frame geplaatste batterij
  • trapondersteuning werkt intuïtief en ‘gaat niet met je aan de haal’
  • stevig frame
  • alleen maar goede onderdelen
  • eenvoudig te onderhouden

De kenner ziet ook dat het gaat om een ontwerp waarin bij voorbaat rekening gehouden is met de elektrische onderdelen. De batterij is niet weggefrommeld in de bagagedrager en de motor zit in het midden.  

…en meer.

Zaak van de fiets werkt met e-bikes van Flyer. Flyer heeft altijd uitsluitend elektrische fietsen gemaakt. De thuismarkt van Flyer is Zwitserland – door de bergwegen is kwaliteit van de gehele fiets van groot belang.

Bij Flyer hebben ze dat belang onderkend en geen concessies gedaan aan de kwaliteit van constructie, motor en batterij. Daarom is het vertrekpunt van de Flyer-ontwerpen onderscheidend – er is een elektrische fiets voor een gebruikssituatie ontworpen. Dat is het belangrijkste contrast met het bulk van de merken – je ziet het als kenner door een langere fiets (zo’n 15 cm), lagere batterijpositie, meer torsie in de motor en afgemonteerd met de beste onderdelen – anti-lek banden, de beste ketting of riem, hydraulisch remsysteem zijn voorbeelden van de hoge kwaliteitsstandaard.

In onze verhuurpraktijk merken we dat Flyer-e-bikes plezierig fietsen. Bediening is intuïtief en betrouwbaar. Vermogen van de motor is er volop maar de Flyer neemt nooit de regie.

Waar wíj verwachtten dat onze klanten uitsluitend in het duingebied van Noord-Holland zouden gaan fietsen bleek dat Flyer fietsen ook geschikt zijn voor lange tochten. Na 3 seizoenen kijken we terug op fietstochten Amsterdam-Parijs, in Zuid Duitsland/Oostenrijk, Schotland en in heel Nederland, van de drukte van Amsterdam & Rotterdam tot de ruimte en stilte van de waddeneilanden, Groningen en Friesland. Onze huurders komen overal en wij vinden dat geweldig.

Heb je vragen?

Bel met ons of vul het contactformulier in op onze Contact pagina. We overleggen graag!